Saturday 6 August 2011

Darah tinggi turun dengan senaman Waitankung


Hafsoh Binti Abdul Mukti berasal dari Kebarongan, Purwakerto, Jawa Tengah, Indonesia. Jarak kebarongan ke Jogjakarta ialah sekitar 180 km, perjalanan dengan bus memakan masa 5 jam.

Pada mulanya beliau hanya ingin menyertai senaman Waitankung di Kelab Tasik Putrajaya selama enam (6) bulan sahaja kerana belum begitu yakin dengan senaman yang baru beliau dengar itu.

Kini beliau yang berumur sekitar 61 tahun sudah menjalankan senaman Waitankung secara serius selama hampir dua tahun. Katanya beliau sudah selesa dan berminat dengan senaman Waitankung yang sangat sesuai dengan warga berumur 45 tahun ke atas.

Sebelum bertemu dengan senaman Waitankung beliau selalu pening dan berpusing-pusing dan terpaksa segera duduk bagi menghilangkan gejala itu. Gastrik selalu menyerang beliau dengan tiba-tiba, beliau suka sekali mengambil the tarik. Tekanan darah tinggi mencecah 200 mata, maka obat pun tidak sangat berubah. Kulit beliau gatal-gatal dan tidur selalu susah. Beliau berguling-guling di katil tetap mata tidak mau lelap walau sesaat. Lutut beliau pun mengalami masalah sehingga solat pun terpaksa menggunakan kursi, doctor mencadangkan dilakukan operasi lutut tetapi beliau tetap enggan dan meminta untuk disuntik obat saja.

Selepas melakukan senama selama 6 bulan, pening dan gastrik beliau sudah sembuh sepenuhnya. Tekanan darah tinggi sudah berada antara 111 hingga 135 pada bahagian atas dan bawah sekitar 85. Menurut literature kesihatan keadaan ini adalah normal. Kulitnya yang dulu gatal sudah kian sembuh walau pun tidak sepenuhnya. Beliau sudah boleh tidur walau pun masih memerlukan masa untuk sembuh sepenuhnya. Yang paling menggembirakan beliau ialah beliau tidak perlu lagi menggunakan kursi untuk solat. Ini sekaligus mendiamkan insane-insan yang cuba menyindir beliau pada awal penggunaan kursi untuk solat.

Kini beliau sangat yakin dengan senaman Waitankung dan Insya Allah, jika dilakukan dengan konsisten atau istiqomah secara perlahan-lahan penyakit yang ada dalam badan dapat disembuhkan.

Beliau yang mempunyai 3 anak lelaki dan 1 orang perempuan hidup bahagia di Putrajaya sambil menikmati hari tuanya dengan selesa dan tenteram.

No comments:

Post a Comment